Ξεφλουδισμένες Λέξεις “Kανένας δεν αφήνει την πατρίδα του…”

Tης Γιώτας Δημητρίου

ena1

Αυτές τις μέρες θέλω να γράψω πολλά, αλλά όλα μαζί σαν τυφώνας στο μυαλό με παρασύρουν σ’ ένα χορό που μοιάζει με το χορό του Ζαλόγγου, μια ομαδική αυτοκτονία όλων των ελπίδων που είχα για την ανθρωπότητα. Από την άνοδο των νεοναζί στην Βουλή των Ελλήνων, μέχρι το νομοσχέδιο στην Ουγγαρία που επιτρέπει σε αστυνομία και στρατό να ανοίγουν πυρ κατά των προσφύγων, από τα ψέματα που μας φλόμωσαν μέσα σε αυτό τον τόπο, μέσα σ’ αυτή την πόλη (εντέχνως και με επιτυχία) μέχρι την υποκρισία των καθεστωτικών και άλλων ΜΜΕ.
Αναζητείται ανθρωπιά! Διανύουμε μια εποχή όπου ο κλασικοί και άλλοι σπουδαίοι λογοτέχνες γίνονται πιο επίκαιροι από ποτέ 
«Τα τελευταία τούτα χρόνια στον τόπο αυτό ειπώθηκαν τα χειρότερα ψέματα της Ιστορίας. Ειπώθηκαν ψέματα που ντράπηκαν και τα ίδια, μια και δεν ντρέπονταν τα στόματα που τα ‘λεγαν» – Μενέλαος Λουντέμης, «Οδός Αβύσσου- Αριθμός Ο».
Διανύουμε μια εποχή που αποδεικνύει πως τίποτα δεν κρατήσαμε απ’ την ιστορία, ανίδεοι μαθητές, και η ιστορία καραδοκεί κι απειλεί με μια επανάληψη!
Αλλά δεν είμαι σίγουρη, Κάρολε, αν θα θα είναι φάρσα η επανάληψη, υποψιάζομαι πως πάλι τραγωδία θα είναι!
Αυτές τις μέρες οι σκέψεις είναι πολλές. Ξέρω πως η απόγνωση δεν είναι για εμάς. Ωστόσο…
Αυτές τις μέρες οι λέξεις ντρέπονται να βγουν για περίπατο αν δεν έχουν κάτι σημαντικό να πουν.
Πιο κάτω όμως, οι λέξεις λένε κάτι σημαντικό, μέσα από ένα ποιήμα που βρήκα στο διαδίκτυο, της Κενυάτισσας ποιήτριας Ουαρσάν Σάιρ:

«Κανένας δεν αφήνει την πατρίδα του,duo2
εκτός αν πατρίδα είναι το στόμα ενός καρχαρία
τρέχεις προς τα σύνορα μόνο όταν βλέπεις
ολόκληρη την πόλη να τρέχει κι εκείνη
οι γείτονές σου τρέχουν πιο γρήγορα από σένα
με την ανάσα ματωμένη στο λαιμό τους
το αγόρι που ήταν συμμαθητής σου
που σε φιλούσε μεθυστικά πίσω από το παλιό εργοστάσιο τσίγκου
κρατά ένα όπλο μεγαλύτερο από το σώμα του
αφήνεις την πατρίδα
μόνο όταν η πατρίδα δε σε αφήνει να μείνεις.

Kανένας δεν αφήνει την πατρίδα εκτός αν η πατρίδα σε κυνηγά
φωτιά κάτω απ΄ τα πόδια σου
ζεστό αίμα στην κοιλιά σου
δεν είναι κάτι που φαντάστηκες ποτέ ότι θα έκανες
μέχρι που η λεπίδα χαράζει απειλές στο λαιμό σου
και ακόμα και τότε ψέλνεις τον εθνικό ύμνο
ανάμεσα στα δόντια σου
και σκίζεις το διαβατήριό σου σε τουαλέτες αεροδρομίων
κλαίγοντας καθώς κάθε μπουκιά χαρτιού
δηλώνει ξεκάθαρα ότι δεν πρόκειται να γυρίσεις.

tria3Πρέπει να καταλάβεις
ότι κανένας δε βάζει τα παιδιά του σε μια βάρκα
εκτός αν το νερό είναι πιο ασφαλές από την ξηρά
κανένας δεν καίει τις παλάμες του
κάτω από τρένα, ανάμεσα από βαγόνια
κανένας δεν περνά μέρες και νύχτες στο στομάχι ενός φορτηγού
τρώγοντας εφημερίδες
εκτός αν τα χιλιόμετρα που ταξιδεύει
σημαίνουν κάτι παραπάνω από ένα ταξίδι.

Κανένας δε σέρνεται
κάτω από φράχτες
κανένας δε θέλει να τον δέρνουν
να τον λυπούνται
κανένας δε διαλέγει τα στρατόπεδα προσφύγων
ή τον πλήρη σωματικό έλεγχο σε σημεία
όπου το σώμα σου πονούσε
ή τη φυλακή,
επειδή η φυλακή είναι ασφαλέστερηtessera4
από μια πόλη που φλέγεται
και ένας δεσμοφύλακας το βράδι
είναι προτιμότερα από ένα φορτηγό
γεμάτο άντρες που μοιάζουν με τον πατέρα σου
κανένας δε θα το μπορούσε
κανένας δε θα το άντεχε
κανένα δέρμα δε θα ήταν αρκετά σκληρό
για να ακούσει τα:
γυρίστε στην πατρίδα σας μαύροι
πρόσφυγες
βρομομετανάστες
ζητιάνοι ασύλου
που ρουφάτε τη χώρα μας
αράπηδες με τα χέρια απλωμένα
μυρίζετε περίεργα
απολίτιστοι
κάνατε λίμπα τη χώρα σας και τώρα θέλετε
να κάνετε και τη δική μας
πώς δε δίνουμε σημασία
στα λόγια
στα άγρια βλέμματα
ίσως επειδή τα χτυπήματα είναι πιο απαλά
από το ξερίζωμα ενός χεριού ή ποδιού
ή τα λόγια είναι πιο τρυφερά
από δεκατέσσερις άντρες
ανάμεσα στα πόδια σου
ή οι προσβολές είναι πιο εύκολο
να καταπιείς
από τα χαλίκια
από τα κόκαλα
από το κομματιασμένο κορμάκι του παιδιού σου.

Θέλω να γυρίσω στην πατρίδα,
αλλά η πατρίδα είναι το στόμα ενός καρχαρία
πατρίδα είναι η κάνη ενός όπλου
και κανένας δε θα άφηνε την πατρίδα
εκτός αν η πατρίδα σε κυνηγούσε μέχρι τις ακτές
εκτός αν η πατρίδα σού έλεγε να τρέξεις πιο γρήγορα
να αφήσεις πίσω τα ρούχα σου
να συρθείς στην έρημο
να κολυμπήσεις ωκεανούς
να πνιγείς
να σωθείς
να πεινάσεις
να εκλιπαρήσεις
να ξεχάσεις την υπερηφάνεια
η επιβίωσή σου είναι πιο σημαντική.

Κανένας δεν αφήνει την πατρίδα εκτός αν η πατρίδα είναι
μια ιδρωμένη φωνή στο αυτή σου
που λέει
φύγε,
τρέξε μακριά μου τώρα
δεν ξέρω τι έχω γίνει
αλλά ξέρω ότι οπουδήποτε αλλού
θα είσαι πιο ασφαλής απ΄ ό,τι εδώ»

Share:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn
On Key

Related Posts

Λάρνακα: Το Κέντρο Ημέρας “Δικαίωμα Ελπίδας” για άτομα με αναπηρίες άνω των 21 ετών μας φέρνει καλοκαιριάτικα τη χρυσή δεκαετία του ‘60!

Το Κέντρο Ημέρας “Δικαίωμα Ελπίδας” για άτομα με αναπηριες άνω των 21 ετών, καλωσορίζει το Καλοκαίρι με την μουσική παράσταση του Μάκη Δελαπόρτα “Η Χρυσή

Η Μαρία Ζαχαρίου Καραπίττα, της σχολής χορού Mambo, σε μια συνέντευξη έξω από τα δόντια, με αφορμή τη παράσταση “Ανατέμνοντας”

Η Μαρία Ζαχαρίου Καραπίττα διευθύντρια της σχολής χορού MAMBO ετοιμάζεται να ανεβάσει την μουσικοχορευτική παράσταση “Ανατέμνοντας”, στο δημοτικό θέατρο Λάρνακας στις 9 και 10 Μαίου,

error: Content is protected !!